25 mei 2016 - No Comments!

Fiets naar je werk dag

Echt waar, Nederland heeft een 'Fiets naar je werk dag'. Als jij morgen op de fiets naar je werk gaat, doe je er automatisch aan mee. Grappig en gratisch... Het is alweer de tiende editie. Je zou het zomaar vergeten. Het doel is zoveel mogelijk deelnemers op de fiets naar het werk te krijgen. Iets wat veel meer mensen zouden moeten doen.

In Enschede fietsen best veel mensen. In de stad staat zelfs een heuse 'fietser registratie automaat'. De gemeente was in 2014 namelijk genomineerd voor Fietsstad van het jaar en wilde misschien wel weten hoeveel fietsvolk er daadwerkelijk de Hengelosestraat passeerde. Helaas ging de prijs aan 'onze' neus voorbij, Zwolle was de gelukkige.

'Ieder nadeel hep z'n voordeel'... Om de nominatie visueel te kunnen ondersteunen, mocht ik op de fiets naar het Stadhuis om het logo te presenteren. Natuurlijk had ik ook de pest erin dat de prijs naar Zwolle ging. We hadden namelijk bedacht dat bij het binnenhalen van de titel, de rode balk met 'genomineerd', van alle borden door de hele stad zou worden afgepeld. En daar was ook iemand voor 'genomineerd', ik kan helaas geen naam noemen.

24 maart 2016 - No Comments!

Movement is Happiness

Coca-Cola streeft ernaar een gezonde en actieve leefstijl onder jongeren te stimuleren, ondanks de grote hoeveelheden suiker. Om het drinken van een blikje Cola voor jezelf te kunnen verantwoorden, hebben de marketing poppetjes een app ontwikkeld. Ga boarden, fietsen of wandel naar school en meet je endorfine via je smartphone. Meer endorfine = blij hoofd = gratis blikje Cola = slimme marketing. Dus.

18 maart 2016 - No Comments!

Snapchatting

Verticaal filmen zou verboden moeten worden. Een film kijk je horizontaal. Ik riep het enkele maanden geleden, maar ben inmiddels om. Alleen om op Snapchat hoor, want de overige filmpjes schiet ik 'old school' liggend. Mijn mening bijstellen omdat een app, in dit geval Snapchat, daar om vraagt. Na een tijdje 'snappen' snap ik wel waarom; het is gewoon een erg leuke tool.

'Live' aanwezig zijn bij een Champions League wedstrijd of zoals gisteren, bij St. Patrick's Day, in NYC of Belfast. De 'Our Story’ functie, waarbij mensen op een bepaalde locatie een soort album aanmaken, zorgt ervoor dat het kan. Voorbeeldje zien hoe dat werkt? Hier dus! Het aantal events is beperkt, maar muziekfestivals, sportwedstrijden en grote evenementen doen het leuk.

Bedrijven zijn Snapchat inmiddels aan het testen om te kijken of het past binnen hun marketingplan. Een verticaal filmende generatie, die naast YouTube een nieuw kanaal omarmt. Wat de tijdschriften branche jaren geleden overkwam, gaat nu wellicht sneller gebeuren met televisie. De budgetten gaan straks naar online (video), daar zitten de kijkers, met hun smartphones. Nieuwe producten, uitnodigingen voor evenementen, aanbiedingen en 'kijk eens in onze keuken'. Ik zie mogelijkheden.

Voorlopig drijf ik nog op nieuwsgierigheid en vermaak en deel anders dan bijvoorbeeld op Facebook of Twitter. Beelden zijn niet zo geregisseerd. Snapchat is vluchtiger en krijg minder respons valt me op. Geen likes of reactie's. Daarnaast komen er heul veel korte video's voorbij en krijg daardoor een leuk beeld wat andere 'Snappers' uitspoken. Het is een filter walhalla en je front facing skills oefenen? Gekke bekken trekken was nog nooit zo leuk.

Snapchat: rickwildeman

11 maart 2016 - No Comments!

Smullen van verhalen

Vanavond is het bal. De Boekenweek gaat van start en die week wordt traditioneel ingeluid met het literaire feest der feesten: het Boekenbal. De gelegenheid waar heel schrijvend Nederland zich graag wil laten zien en zich laat gaan. Dansen, zuipen en kletsen over boeken. Want da's leuk hé.

Naast dat boeken worden geschreven, is het ook prettig dat ze leesbaar zijn. Het beitelen, perkament en krassen met botten slaan we even over, het eerste 'serieuze' boek verscheen pas ergens halverwege de 15e eeuw namelijk. Vanaf de 19e eeuw werd het steeds makkelijker een boek te maken. Dankzij de typemachine, stencilmachine en de printer.

Tegenwoordig maken we boeken alsof het niks is. Na wat keuzestress upload je een Word bestand en binnen twee weken staat er doos met boeken voor je deur. Behalve als het een eigen smoel moet hebben. In dat geval ga je nadenken over het formaat en papiersoort. Ontwerp je een cover, een aantal binnenpagina's en zorg je dat er mooie plaatjes in staan.

Eén van de leukste boeken waaraan ik heb gewerkt, was 'Het wel en wee in mijn Eetcafé', over de geschiedenis van de Enschedese horeca. Gemaakt om Serious Request te ondersteunen. Een uitdagende opdracht, om samen een boek te creëren... En tijdens het vormgeven natuurlijk smullen van de verhalen en mooie plaatjes.

3 maart 2016 - No Comments!

Jullie hebben David Beckham

De Amsterdamse pakkenboer SuitSupply zorgt weer voor ophef. Tijdens de lancering van de campagne 'Shameless' (2010), kreeg de Reclame Code Commissie welgeteld 114 klachten te verwerken. Vooral van vrouwen. Dit jaar is het van 'hetzelfde laken een pak'. De campagne 'Toy Boys' wordt namelijk als extreem vrouwonvriendelijk, seksistisch en zelfs misselijkmakend ervaren.

'Toy Boys' lijkt me juist grappig bedoeld. Maar wat moet je in een land, waar zelfs de poster van een Sinterklaasfilm als schokkend wordt ervaren? Juist, dan gaan we met z'n allen lopen roeptoeteren op social media. De prachtige campagnefoto’s (Carli Hermes) werden overal op de 'twitters' gedeeld en dat lijkt me prima nieuws voor SuitSupply, want oh wat een bereik.

Succesvolle campagnes hebben vaak één van de drie G's (grof, geil of grappig) in zich. Graag wil ik daar voor vandaag nog een G aan toevoegen; de G van gewoon. Want de 'Toy Boys' van SuitSupply is gewoon goed. En om mezelf alvast in te dekken tegen alle vrouwen die wat van mijn bericht vinden; 'jullie' H&M doet het met David Beckham. Dus.

Nieuwsgierig hoe zo'n campagne tot stand komt? Dan moet je deze Behind the scenes echt even bekijken.

24 februari 2016 - No Comments!

Olympische logo’s

Toen Amsterdam zich voor de spelen van 1992 kandidaat stelde werd ik donateur. Voor een bedrag van Fl. 19,92 kreeg je een donateurskaart, waarmee je automatisch deelnemer werd in een prijzencircus. KLM vliegreizen, een Opel Kadett en videorecorders kwamen ineens binnen handbereik. Eigenlijk was het gewoon een 'ordinaire' crowdfunding. Maar tof om die Olympische spelen misschien een keer in eigen land mee te maken. 

Een Olympisch logo ontwerpen lijkt me de ultieme uitdaging. Niet alleen qua creativiteit, maar je moet een lange 'politieke adem' hebben volgens mij. Over acht jaar worden de spelen in Rome, Budapest, Parijs of Los Angeles gehouden. Vorige week kwam Los Angeles met hun Olympische logo op de proppen. Het is een engel, duidelijk. In eerste instantie was ik niet onder de indruk, maar als je de website van LA24 hebt gezien, dan pas gaat het leven. Die is me een partij gaaf.

In 2028 gaat Amsterdam het opnieuw, wel, niet, wel, niet, proberen... ze twijfelen nog. Ik ga dit keer gewoon een logo maken. Misschien iets met XXX en Olympische ringen of grachten.

16 februari 2016 - No Comments!

Stroopwafels en koffie

Vandaag is het zover. Rick Wildeman creatieve communicatie gaat na zeven jaren verder onder de naam Dus brand design. Dus brand design geeft vorm aan merken. Vanuit ontwerp, fotografie, video, evenementen of andere uitingen. Maar altijd vanuit de essentie van het merk. Waar sta je voor? Waar ga je voor? En dat vertaalt dus naar uitingen die de juiste snaar raken bij de juiste mensen.

Onder RWCC heb ik de afgelopen jaren leuke concepten bedacht, toffe klussen gedaan en (bijna) iedere dag met veel plezier gewerkt. Gaandeweg is de manier waarop we werken echter veranderd. Daarom blijf ik gewoon bedenken en ontwerpen, maar wil er daarnaast voor gaan zorgen dat jij, als klant, letterlijk en figuurlijk laat zien waar je voor staat en waar je voor gaat. Vorm geven aan merken dus.

Misschien kan ik je in beweging krijgen, om te beginnen met een stroopwafel en koffie.