5 oktober 2017 - No Comments!

Nike NBA marketing

Vlak voor de start van het nieuwe NBA seizoen heeft Nike haar campagne 'Connected Jersey' gelanceerd. NBA shirts, met een label dat te 'scannen' is met je smartphone. Uiteraard in combinatie een app en Nike+ account. En dan ben je ineens fan! De app telt af tot de volgende game van je favoriete speler. Je krijgt live de statistieken van die favo speler en direct na de wedstrijd heb je toegang tot informatie die wij nooit te zien krijgen. Speel je toevallig NBA2K18, dan kun je via de app ook een ‘boost code' vinden die je speler beter maakt in die computergame. En laten we voor het gemak de speciale aanbiedingen niet vergeten, want de kachel moet natuurlijk wel blijven branden in Beaverton.

Geen massa boodschappen via sociale media, maar persoonlijke berichten van een speler op basis van specifieke data en klikgedrag. Sterk staaltje Nike marketing wederom. Wat mij betreft een compleet nieuwe manier om te connecten met je fans. Het levert namelijk enorm veel data op. Welke content gebruikers interessant vinden, hoeveel fans de NBA teams hebben per land en werelddeel en elke spelers het meest populair zijn. FC Barcelona, Paris Saint Germain en Chelsea dragen Nike. Het zal me dus niets verbazen dat dit 'Tap In' gebeuren uiteindelijk ook op de voetbalvelden z'n intrede gaat doen.

10 januari 2017 - No Comments!

Wat betekent DPI

Vorige week sprak ik een opdrachtgever over de benodigde kwaliteit van het beeldmateriaal voor drukwerk en het verschil ten opzichte van een beeldschermresolutie. Haar reactie was nogal grappig: "Oh echt, DPI betekent dus Dots Per Inch?" Als je het verschil tussen beeldscherm- en drukwerk resolutie kent, lever je waarschijnlijk geen ‘plaatje van het internet’ meer aan bij afbeeldingen die in een brochure nodig zijn. Om de onduidelijkheid tussen PPI, DPI en pixels weg te nemen, zou deze uitleg misschien kunnen helpen.

15 december 2016 - No Comments!

Reclame waar muziek in zit

Het jaar 2016 was nog maar net begonnen of David Bowie overleed. Schrik. Nog meer schrik, want in april stopte Prince ook met ademhalen. Gevolgd door (in willekeurige volgorde) Maurice White, Eddy Wally, Toots Thielemans, Mieke Telkamp, Glen Frey en niet te vergeten Leonard Cohen. Ik ben meer van het vooruitkijken dan terugblikken, maar wil het tòch even met jullie hebben over het afgelopen jaar en dan vooral over Leonard Cohen.

Waarschijnlijk hebben we allemaal wel één of meer favorieten. Muziekanten die je kippenvel bezorgen, je laten janken of dansen. Muziek zorgt voor herinneringen. Ritme, klanken, tonen, harmonie. Je kunt het zo gek niet bedenken of ergens zit muziek in. Of niet natuurlijk, dan zit er geen muziek in. Je kunt er achteraan lopen. Iets kan je als muziek in de oren klinken, dan heb je er wel oren naar.

Als je oren hebt naar muziek in een reclame, kan een commercial iets met je doen. Emotie. Muziek en reclame vormen een goede combinatie. Er is volgens mij geen commercial zonder muziek. Menig artiest is 'doorgebroken' vanwege zijn of haar muziek onder een commercial. Wie herinnert zich niet het reclamespotje voor Slankie, waarin Sanne Hans met gitaar wat zingt over haar lijf.

Daarom blik ik toch even terug op 2016, want de eindejaarslijstjes komen er weer aan: de beste sportploeg, mooiste doelpunt, meestgebruikte kindernamen, politicus van het jaar en favoriete muzieknummers in de reclame. Mijn favoriet is die van de NS. Mooie Europese bestemmingen. Waarschijnlijk omdat Leonard Cohen zo mooi zingt "Now in Vienna there are ten pretty women" en de herinneringen aan die stad.

Wat is jou favoriete muzieknummer in de reclame eigenlijk?

2 september 2016 - No Comments!

The Harbor That Never Sleeps (360 Video)

De Amerikaanse donutketen Dunkin’ Donuts bewijst dat indrukwekkende beelden soms voldoende zijn om een viralhit op Youtube te scoren. Samen met de documentairemakers van Discovery creëerde ze prachtige 360-gradenvideo die gemaakt is om van te genieten met, je raad het al, een lekkere donut. Om de ervaring nog indrukwekkender te maken is hij ook in 360-graden beschikbaar voor kijkers met een VR-bril. Inmiddels is de video al meer dan 21.000 keer bekeken.

Enjoy! (bron: marketingfacts)

 

25 mei 2016 - No Comments!

Fiets naar je werk dag

Echt waar, Nederland heeft een 'Fiets naar je werk dag'. Als jij morgen op de fiets naar je werk gaat, doe je er automatisch aan mee. Grappig en gratisch... Het is alweer de tiende editie. Je zou het zomaar vergeten. Het doel is zoveel mogelijk deelnemers op de fiets naar het werk te krijgen. Iets wat veel meer mensen zouden moeten doen.

In Enschede fietsen best veel mensen. In de stad staat zelfs een heuse 'fietser registratie automaat'. De gemeente was in 2014 namelijk genomineerd voor Fietsstad van het jaar en wilde misschien wel weten hoeveel fietsvolk er daadwerkelijk de Hengelosestraat passeerde. Helaas ging de prijs aan 'onze' neus voorbij, Zwolle was de gelukkige.

'Ieder nadeel hep z'n voordeel'... Om de nominatie visueel te kunnen ondersteunen, mocht ik op de fiets naar het Stadhuis om het logo te presenteren. Natuurlijk had ik ook de pest erin dat de prijs naar Zwolle ging. We hadden namelijk bedacht dat bij het binnenhalen van de titel, de rode balk met 'genomineerd', van alle borden door de hele stad zou worden afgepeld. En daar was ook iemand voor 'genomineerd', ik kan helaas geen naam noemen.

24 maart 2016 - No Comments!

Movement is Happiness

Coca-Cola streeft ernaar een gezonde en actieve leefstijl onder jongeren te stimuleren, ondanks de grote hoeveelheden suiker. Om het drinken van een blikje Cola voor jezelf te kunnen verantwoorden, hebben de marketing poppetjes een app ontwikkeld. Ga boarden, fietsen of wandel naar school en meet je endorfine via je smartphone. Meer endorfine = blij hoofd = gratis blikje Cola = slimme marketing. Dus.